Sayfalar

14 Temmuz 2010 Çarşamba

Okul Çocuklarının Beslenmesinde Ailenin Alabileceği Önlemler

Beslenme eğitimi ne denli erken başlarsa o derece etkili olduğuna göre, daha önce başlatılan beslenme eğitimi evde ve okulda etkili biçimde sürdürül­melidir. Çocuğa beslenmesi, sağlığı, başarısı ve düzenli yaşaması arasındaki iliş­kiler örneklerle açıklanarak benimsetilmelidir.
Çocukların, evde ve okulda, en az üç öğünde her besin grubundan yeterli miktarda besin alması sağlanmalıdır. Bunun için, çocuk okula gitmeden sabah kahvaltısı yapmalıdır. Evde ya da okulda hiçbir öğün geçiştirilmemelidir. Okul­da yemek verilmiyorsa, evde besin değeri yüksek yiyecek hazırlanıp çocuğa ve­rilmelidir.
Çocukların oldukça önemli bir bölümü, okula sabah kahvaltısı etmeden giderler. Bunun önemli nedeni, çocuğun geç kalkması ve okula geç kalma kor­kusu ya da ailede düzenli beslenme ve yaşama düzeninin olmayışıdır.

Gece uzun süre aç kaldıktan sonra sabah kahvaltısı yapmak, güne canlı, verimli, neşeli başlamada, başarılı olmada önemli rol oynar. Sabah kahvaltısı yapmadan okula giden, öğünü besin değeri düşük besinler yiyerek geçiştiren çocukların beslen­mesi için gereken gerekli miktarda besinleri öteki öğünlerde yiyerek açığı ka­patması zordur. Bu açık, miktar olarak kapatılmış gözükse bile çocuğun beslen­mesi için yeterli olmaz. Çünkü, vücut çalışması süreklidir ve belirli aralıklarla beslenmeyi gerektirir. Vücuda gerekli besin öğelerinin gerekli miktarda ve belir­li süre içinde alınması, sindirim organlarının düzgün çalışması ye metabolizma­nın normal olması için de önemlidir. İki öğün arası uzun süren ya da kahvaltı etmeden okula giden çocukların kan şekeri düşebilir. Bu durum, çocuklarda hu­zursuzluğa, ilgi azalmasına ve anlama güçlüğüne yol açabilir.
Okula geç kalma korku ve telâşına kapılarak yeterli beslenemiyen çocuk­lar, zamanını iyi kullanmaya alıştırılmalıdır. Zamanını değerlendirmeye alışmış çocuk, oynama, çalışma ve uyuma saatlerini iyi ayarlar, sabah zamanında kalkar, okula geç kalma korkusu ve heyecanına kapılmadan kahvaltısını yapar. Bu ko­nularda ve beslenme yönünden iyi örnek olan ailelerde, çocuk iyi alışkanlıklar kazanır, beslenme ile sağlık ve başarının ilişkisini anlamaya başlar. Okulda bes­lenme programı uygulanmasa bile, beslenmenin önemini anlamış çocuğun okul­da geçen sürede iyi beslenmesi, çevrenin olumsuz etkilerinden korunması kolay olur.

Okulda yemek verilmeyen çocuklara, ara kahvaltısı ve öğle yemeği olarak besin değeri yüksek, taşınması kolay yiyecekler paketlenerek verilir. Örneğin, peynir, çökelek, köfte, söğüş et, haşlanmış yumurta gibi yiyeceklerin biri ya da ikisiyle sandviç yapılıp, yanma mevsimine göre, iyice yıkanmış ve temizlenmiş meyve, marul, havuç, yeşil biber gibi yiyecekler konabilir. Çocuk, okulda öğün geçiştirmemeye, düzenli beslenmeye alıştırılır. Beslenmesi konusunda bilinçlen­dirilen çocuk kantinden besin değeri çok az ya da olmayan gazoz, kolalı içecek­leri almaz. Bunların yerine süt, yoğurt gibi besinlerin yararına inanarak alan çocuk, başkalarını da olumlu yönde etkiler ve kötü alışkanlıklardan caydırıcı ola­bilir.

Okula götürülecek yiyecekler miktar ve besin değeri yönünden yeterli ol­malıdır. Evde tüketilen yiyeceklerle okulda yenecek olanlar bir bütün olarak de­ğerlendirilmelidir. Çocuğun bir günde, 12-7′de gösterilen miktar ve çeşitte be­sin alması sağlanmalı, bu yiyecekler üç ana öğüne dengeli şekilde bölüştürülmelidir. Öğün aralarında, esas öğünde yemesini önlemeyecek miktarda yiyecek verilebilir. Bu, süt, meyve, meyve suları gibi yiyecekler olabilir. Çocuklara verilen besin miktarlarının ortalama olduğu, her çocuğun ihtiyacının biraz de­ğişiklik göstereceği unutulmamalı, sağlıklı büyüyen çocuklar daha çok yemesi için zorlanmamalıdır.
Okula götürmesi için çocuğa verilecek yiyecekler, her çocuğun alamayacağı, öteki öğrencilerin imreneceği pahalı ve gösterişli olmamalıdır. Ayrıca, kokacak, başkalarını rahatsız edecek besinler seçilmemelidir. Bu konularda çocuk aydın­latılmalıdır.

Açıkta satılan ve besin değeri düşük olan yiyeceklerden almanın zararları ya da sakıncaları çocuğa anlatılmalıdır. Evde olduğu gibi okulda da kişisel te­mizlik ve bakımın önemi benimsetilmeli, yemekten önce ellerin yıkanması ge­rektiği çocuğa nedenleriyle açıklanmalıdır.
Cinsiyet gözetmeden, okula götürülecek yiyeceklerin seçimi ve hazırlan­masında, aile için yemek planlanmasında, çocukların istekleri dikkate alınmalı; yardımcı olmaya özendirilmeli, yaşlarına uygun görev ve sorumluluk verilme­lidir.

0 yorum:

Yorum Gönder

http://genelsaglikbilgilerimiz.blogspot.com/